Aangekomen in Cape Coast - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Mascha Bessem - WaarBenJij.nu Aangekomen in Cape Coast - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Mascha Bessem - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Cape Coast

Door: Mascha

Blijf op de hoogte en volg Mascha

01 Augustus 2013 | Ghana, Cape Coast

yeah, vorige week vrijdag dan eindelijk aangekomen in cape coast. Het weekend nog lekker met de vrijwilligers van koforidua geweest en vanaf zondagmiddag overgestapt naar Cape.


Vrijdag was dus mijn laatste dag in koforidua geweest. In de ochtend had ik mijn laatste outreach maar ipv de normale wonddressing deden we een malariaprogramma. Dit hield in dat we 80 kinderen gingen testen op malaria via een bloedtest. We moesten nadat we een vinger steriel hadden gemaakt, met een naald ze een prik geven zodat er bloed vrij kwam. Verbazing wekkend waren 30 van de 80 testen POSITIEF! Dit is echt heel veel. Echter hadden maar een paar kinderen, rond de 7, de symptomen van malaria. Deze outreach kostte ons meer tijd dan normaal en we waren pas om kwart voor 2 klaar. Daarom konden we niet om 2 uur bij total2 verzamelen. We spraken dus af dat we om 3 uur daar zouden zijn. Ik had het heel druk in dat uur want ik moest mijn hostzus gedag gaan zeggen, langs het ziekenhuis om mijn recommendation letter op te halen, naar de bank en langs huis voor mijn spullen. Gelukkig had ik het wel allemaal gehaald :) Eenmaal bij het trostation met z'n alle werd het heel lastig om een goede tro voor een normale prijs te krijgen. Uiteindelijk na een half uur toch een trodriver gevonden. De reis uurde ongeveer 5 uur en we kwamen om 21.30 in Beachresort Oasis aan. Dit zag er gelijk heel druk uit en vol met Obruni's. We brachten onze spullen naar de Domentry waar we in sliepen en gingen wat eten. Daarna was er een groot feest in het resort. Ik had het echt heel erg naar mijn zin. Volgende dag wel last van een kater omdat ik geen avondeten had genomen omdat ik wat koekjes in de tro op had en geen honger had. Op zondag was dus een beetje mijn brakke dag. 'S ochtends gingen we naar een goed restaurant toe om wat te eten en ze hadden daar gratis wifi. Vervolgens zijn we weer terug naar het strand gegaan om daar te zonnen. Ik heb nog even een middagdutje gedaan en daarna voelde ik me weer goed. 'S avonds waren we weer van plan om te feesten maar het was rustiger dan vrijdag dus ging ik vroeger naar bed. Op zondag hebben we met bijna de hele groep de Cape Coast Castle bezocht. Dit is een slavenkasteel van de 19e eeuw. Het was heel indrukwekkend om te zien in hoe kleine kamers 200 gevangen zaten. Wat mij het beste is bijgebleven is dat maar 12 miljoen van de 60 miljoen slaven die naar het kasteel zijn gestuurd, met de boot meegingen naar Ameria. Op de boot stierfen er nog eens 8 miljoen dus maar 4 miljoen kwamen op bestemming aan. Na de boeiende rondleiding zijn we weer terug naar het resort gegaan en na lunch moesten we snel onze spullen pakken. Ik werd in Oasis opgehaald door Stephen, een van de personeelsleden van Projects-Abroad Cape Coast. Hij bracht me naar mijn nieuwe gastgezin. Het huis zag er van een afstand al behoorlijk groot uit. Ik werd ontvanagen door Agnes(gastmoeder), Isabelle en Ruth(gastzussen) en wat buurtbewoners. Mijn kamer ziet er goed en groot uit. Er staat nog een leeg bed in, ik weet niet of er nog een nieuwe vrijwilliger komt. Vervolgens ging ik met Stephen mijn induction in de stad doen. Die was opzich wel oke en ik herkende wat straten van dit weekend die we gewandeld hebben. Eenmaal thuis ontmoette ik mijn twee nieuwe huisgenoten, Caitlin en Thamar, van Australie en Duitsland. We hebben de rest van de avond alleen maar gepraat over mijn reizen en mijn belevingen tot zover. Ze vonden het helemaal geweldig omdat deze groep in Cape Coast niet veel reist.


Op maandag had ik mijn eerste werkdag. Ilse, een ander personeelslid van P-A bracht me naar Phanerosis Creche/nusery and primery school. Het zag er allemaal heel nieuw uit en ik hoorde dat ik de eerste vrijwilliger daar was. Het schema en de methode van lesgeven bevalt me heel erg omdat in de meeste scholen van ghana gestraft wordt met slaan en hier wordt beloond wat volgens mij veel effectiever is. Eerst bleef ik bij een klas met de kleintjes maar daarna bezocht ik de wat oudere van 6 jaar. DE kindjes waren erg enthousiast en ik deed een spelletje 'consentration consentration' met ze. Ik ben tot 2 uur gebleven en heb 4 uur gewerkt. Eenmaal thuis hadden we eerst lunch. Daarna niet veel meer gedaan. 'S avonds nog even naar Abra (Wijk vlakbij) gegaan.


Dinsdag was wel een rustige dag. Ik begon werk om 8 uur. Eerst deden we ochtendworkout was erg leuk was. Daarna bezocht ik weer de kindern van rond de 6. Vervolgens gewoon een beetje rond gelopen. Ik bezocht ook een klas met 4 jarigen. Deze waren bezig om de nummers 1 tot en met 9 te schrijven, herkennen en spellen. In nederland leer je dat zo gedisiplineerd denk ik pas later. 'S middags ben ik alleen naar het strand geweest omdat het erg zonnig was. Vervolgens thuis gedouched en gedineerd. S' avonds naar de Projects-Abroad office geweest voor crazynight, wat in koforidua quiz op woensdag was. Het was opzich wel gezellig, vooral het deel waar we ijs, ananas en popcorn kregen was wel aangenaam! Aan het einde nog een drankje gedaan in een bar en daarna huiswaards gegaan.


Gisteren zou ik nog 3 weken in cape coast hebben voordat ik naar huis ga. Ik ben hier, merk ik wel, veel meer aan het aftellen dan in Koforidua. MIsschien omdat de dagen hier was saaier zijn dan in Koforidua omdat er in de middag niet echt veel activiteiten zijn om te doen. Daarom had ik deze dag ook heel veel heimwee naar gewoon leuke dingen met vrienden en familie doen. Op werk ging de tijd behoorlijk snel voorbij. Ik vermaakte mezelf goed door bellen te blazen voor de kleintjes wat ze helemaal geweldig vonden. Verder praatte ik nog met de kok en heb ik een schema gemaakt om volgende week les te geven aan de kinderen van 6 tot 8. Thuis na werk ben ik in slaap gevallen omdat ik moe was van heel de dag spelen en omdat de nacht ervoor wat korter was door het drankje in de bar. Verder zijn mijn kamergenoten en ik 's avonds nog naar het restaurant met de wifi gegaan om wat andere vrijwilligers te meeten. Daar heb ik nog even met mijn zussie kunnen Skypen :).


Vandaag was ik om 8 uur weer op werk. We deden weer ochtendoefeningen en vervolgens ben ik met de kleintjes mee gegaan. In hun lokaal heb ik met ze gespeeld en weer wat bubbels geblazen. Vervolgens praatte ik weer met de kok en ze vroeg mij om de snack van de kinderen, een sinasappel, klaar te maken met haar. Ik hielp haar en gelijk daarna hielp ik haar ook nog eens met het maken van rijstballen met een soep voor lunch voor de kinderen. Dit vond ik erg leuk om te doen. Daarna deed ik ook de afwas met haar, het kostte ons behoorlijk wat tijd om alle 125 borden af te wassen en het keukengerei. Daarna nog mee naar de markt geweest om de inkopen van morgen te doen. Op de terugweg droeg zei haar plastic zak op haar hoofd en ik probeerde het ook. Het is heel moeilijk om je overwicht te houden en door mijn haar gleed de zak er de hele tijd vanaf. Ze kocht en doekje voor mij waardoor hij wel bleef staan en zo liep ik met een zak op mijn hoofd door de straten. Iedereen vond het heel grappig om te zien hoe een Obruni iets op haar hoofd droeg omdat dat normaal iets typisch afrikaans is. Ik ben vandaag tot 3 uur op school gebleven om mee met de kindjes in de schoolbus te gaan en te profiteren van een gratis busrit. Vanavond lekker gefrituurde yam op, mijn lievelingseten hier denk ik.

Ik spreek jullie volgende week weer.

liefs

ps er kunnen wat spelfouten in zitten maar het toetsenbord waar ik op type is niet fijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Cape Coast

Mascha

Na mijn geweldige avontuur in Ghana in 2013, is het de hoogste tijd voor een nieuwe reis. Deze keer wordt het Zuid-Amerika, namelijk PERU! Op redelijke korte termijn heb ik deze reis geboekt. Ik vertrek 28 augustus en blijf tot 20 september. Ik zal een medisch project gaan volgen via Vrijwillig Wereldwijd, bij een ziekenhuispost of mogelijks nog op een verloskundige afdeling. In de drie weekenden ga ik wat reizen met de andere vier vrijwilligers die dit termijn ook aanwezig zijn in Cusco (verblijfsplaats) en via Vrijwillig Wereldwijd hebben geboekt. Ik zal wekelijks een blog schrijven en deze online met jullie delen. Tot snel allemaal <3

Actief sinds 14 Aug. 2016
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 9010

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2016 - 25 Oktober 2016

India 2016

28 Augustus 2016 - 20 September 2016

Peru

22 Juni 2013 - 21 Augustus 2013

Ghana 2013

Landen bezocht: