Een avontuurlijk weekend - Reisverslag uit Aguas Calientes, Peru van Mascha Bessem - WaarBenJij.nu Een avontuurlijk weekend - Reisverslag uit Aguas Calientes, Peru van Mascha Bessem - WaarBenJij.nu

Een avontuurlijk weekend

Door: Mascha Bessem

Blijf op de hoogte en volg Mascha

06 September 2016 | Peru, Aguas Calientes

Op donderdag heb ik voor het eerst op de obstetrische afdeling in het ziekenhuis gewerkt. Dit betekent dat hier de zwangere vrouwen op consult komen, hetgeen bij ons voornamelijk gebeurt bij de verloskundige in een praktijk. De controles die hier gedaan worden verschillen niet veel met die in Nederland. Iedere keer wordt het gewicht en de bloeddruk gemeten, de buik meten ze op om te kijken of de baby conform de zwangerschapsduur groeit, het hartje van de baby wordt beluisterd en de ligging van de baby wordt bepaald. Daarnaast geven ze wat informatie, al heb ik het idee dat die wat beknopter is dan wat we in Nederland specifiek per zwangerschapsduur doen. Een groot deel van de consultatie bestaat uit het invullen van papieren, alweer. Op deze afdeling wordt ik serieus genomen en daarom kan ik veel doen, zoals de controles bij moeder en ik help mee met het invullen van papieren. Het is grappig te zien hoe verbaasd mensen zijn als ik de wachtruimte inloop en hun naam roep. Op deze afdeling ben ik meer gemotiveerd te oefenen met het spreken van de Spaanse taal, zeker nu ik daadwerkelijk de controles kan uitvoeren. De werktijden hier zijn in de ochtend van 8-12 en in de middag van 15-18 uur, goed te doen moet ik zeggen.
Om 18 uur is het donker en gelijk een stuk kouder, op de weg naar huis is het dan ook goed oppassen voor zakkenrollers.
In de avond zijn we nog naar de grote westerse shoppingmall geweest, waar we kipnuggets van de burgerking hebben gegeten. Je hebt hier ook keuze uit de KFC of chinees, of je kunt de bioscoop bezoeken.

Niet te vergeten te noemen is dat we op woensdagavond een typische burger op straat hebben gegeten, voor 2 sol(€0,53) een broodje met een hamburger, tomaat, sla, chipsfrietjes, ham, kaas etc. Erg lekker. Het eten bij mijn gastgezin is prima, het ontbijt is redelijk standaard met broodjes (vergelijkbaar met onze pita broodjes), ham, ei, hagelslag en oploskoffie. In de middag krijgen we warm te eten. Het combineren van rijst en aardappelen of pasta en aardappelen is hier de normaalste zaak van de dag. De gerechten willen soms nog wat ontbreken aan groentes. Avondeten zit er niet bij inbegrepen vandaar dat we soms in de avond nog op pad gaan en anders eten we een fruitje thuis of iets dergelijks.

Vrijdagochtend zijn we vertrokken naar de jungle. Een rit van 5 uur in de taxi was al een heus avontuur. Ik geloof dat we alle jaargetijden gepasseerd hebben. In Cuzco was het bij vertrek erg bewolkt. Tijdens de trip in de bergen werd het erg mistig en koud en heeft het gehageld. Uiteindelijk bij het afdalen kwamen we in een tropisch klimaat met veel groen langs de weg. Eenmaal aangekomen In Santa Maria hadden we nog een wandeling van 1,5 uur voor de boeg. Het eerste uur was redelijk vlak waarnaar we het laatste half uurtje de berg op moesten klimmen. Wat een prachtig uitzicht hadden we op deze berg, niet te geloven hoe moeder natuur zulke prachtige plekjes weet te creëren. Onze eindbestemming was een verblijfplaats voor ons. Hier woont een vrouw, die een koffie- en cacoaplantage bezit. Onze verblijven waren super mooi, met hetzelfde uitzicht op die bergen. In de avond kregen we een typisch Peruviaanse dish, vooraf een bananensoep en vervolgens lomo saltado,  rijst met reepjes vlees, uien en een avocado. In de avond hebben we nog met de 6 reizigers (overigens allemaal Nederlanders) het kaartspelletje Cambio gespeeld, erg gezellig.

Zaterdag hebben we een dagje rond de plantages gedaan. In de ochtend werden we verrast met een goed ontbijt, namelijk pannenkoeken met banaan, meloen en chocolade. Een bakje koffie mocht niet ontbreken aangezien we direct daarna uitleg zouden gaan krijgen over de koffiebomen op het land en het proces. Erg leerzaam. Vervolgens hebben we in de middag nog een waterval bezocht vlakbij onze slaapplaats. In de middag hebben we dan het chocoladeproces uitgelegd gekregen, opnieuw leerzaam en zeer lekker.

Op zondag hebben we onze tocht richting Machu Picchu verder voort gezet. Om 7.30 uur vertrokken we. Eerst voor 2,5 uur in de bergen met een fantastisch uitzicht met aan het einde een stop bij een andere koffieboer. Na een drink- en plaspauze zijn we doorgelopen richting een vrij vlak stuk door de jungle en vervolgens langs een rivier. Onze middagpauze zouden we houden bij de thermale baden. Daar hebben we heerlijk geluncht en vervolgens lekker gezwommen. Vanuit de baden had je prachtig mooi zicht op de bergen om je heen. Om naar Aguas calientes te gaan hebben we eerst nog voor 15 minuten in een taxi gezeten en daarna nog 2,5 uur flink doorgestapt. Het dorpje is erg toeristisch en gelegen aan een rivier. In de avond zijn we lekker uiteten geweest bij een Italiaans restaurant. Een kleine Peruviaanse bierproeverij werd voor mij vervolgd door een pizza.  In totaal hebben we 7 uur gelopen, inclusief klimmen en dalen. Morgen staat er ons iets moois te wachten hier vlakbij, ik ben benieuwd hoe Machu Picchu is.

Om 5 uur ' ochtends opstaan was nodig om Machu Picchu rustig te kunnen bezoeken. Het leek bewolkt en mistig in de ochtend en eenmaal boven werd de mist nog dikker. In de veronderstelling jullie het trieste nieuws te moeten vertellen dat ik eigenlijk vrij weinig heb gezien van Machu Picchu, klaarde het tegen alle verwachtingen in na een uur toch op. Wat een geweldig uitzicht heb je op het stenen dorpje en de jungle achtige bergen er omheen op 2430 meter hoogte. Gek om je in te denken dat zes eeuwen geleden hier de Inca's leefden, dat ze hun huisje uit liepen en neerkeken op het verbazingwekkend lage dal. Het merkwaardige aan Machu Picchu is dat er nog steeds gespeculeerd wordt over welk doel dit dorpje had. Het meest waarschijnlijke is dat het dorp, met circa 500 inca's, een handelsplaats was aangezien er 8 verschillende routes zijn om hier te komen.
Na een terugreis van 9,5 uur hebben we als afsluiter typische Peruviaanse Salchipapas gegeten.

We kunnen met z'n zessen terugkijken op een erg gezellig en interessant weekend. De lange wandelingen waren regelmatig een uitdaging maar het uitzicht wat we ervoor terug kregen had ik niet willen missen. Mijn eerste ervaring met de jungle vond ik erg bijzonder. Hoe gek is het als je plots een sauna over je heen voelt komen of wanneer het het ene moment erg hard regent waarna binnen een paar minuten alles weer open trekt. Ook grappig is een rivier over te steken in een klein twee persoons bakkie aan een rails, 20 meter boven de grond. Waar er in Nederland minimaal 2 man je zou begeleiden en zekeren, kom je dat hier in het wilde weg gewoon tegen om zelfstandig te gebruiken.

Aankomende week ga ik gewoon weer lekker aan het werk. Het weekend blijven we in de buurt van Cuzco. Ik ben van plan wat markten te bezoeken, het inca museum te bezichtigen en misschien nog een dagtrip te plannen. Jullie horen weer van mij!

Wist je dat..
.. Koffiebonen vroeger als ruilmiddel werd gebruikt?
.. Koffiebomen 16 verschillende voedingsstoffen nodig hebben?
.. De smaak van koffie op iedere andere plek anders is vanwege de samenstelling van de grond?
.. Het omhulsel van een cacaoboon gebruikt wordt voor chocolademelk?
.. 100% pure chocolade niet zo lekker is?
.. Dat we soms ook eet smakelijk voor het eten zeggen?
.. Douches in de jungle ijskoud zijn?
.. Muggen zo groot zijn als fruitvliegjes, maar bij sommigen onder ons plakkaten achterlaten?
.. Machu Picchu pas in 1911 is ontdekt?
.. Het nog steeds een raadsel is hoe de Inca's hun stenen zo recht hebben kunnen slijpen in die tijd?

• 06 September 2016 - 21:55

Ellis:

Geweldig Mas ik ben Jaloers! Geniet en pas goed op jezelf. X

• 06 September 2016 - 22:11

Willem:

Super leuk om te lezen!

• 06 September 2016 - 22:42

Hans:

Heerlijk verslag lief, tis alsof ik het zelf ervaar !! xx

• 07 September 2016 - 09:06

Babs:

Jeetje schat, wat een avontuur weer! Een magnifieke ervaring voor je, veel indrukken...
    Heerlijk om te lezen, geniet nog lekker daar. Succes met je Spaans en het werken.X

• 07 September 2016 - 12:29

Opa:

Hi schattebout,
    weer zo'n geweldig verslag van je. IK lees , hoe je je super amuseert met alle ervaringen. Ja het is weer uniek. Leuk ook voor jou, dat je in het ziekenhuis serieus wordt genomen en je ding kunt doen. En je spaans wordt in de praktijk alleen maar beter. Ole!
    Kijk weer met spanning uit naar deel 3.
    Dikke x van opa!

• 07 September 2016 - 19:51

Lorette_bessem@hotmail.com:

Super om te lezen mas! Erg bijzonder hoe je het zo goed en leuk kunt beschrijven. Leest heel fijn!

Xxlo

• 07 September 2016 - 23:40

Martijn :

Mooi geschreven lieverd!!

Xx

• 10 September 2016 - 08:21

Richard Flores Zenteno:

Hello, Mascha el Perú es maravilloso, espero aprendas pronto el castellano suerte....