Tweede blog uit Ghana - Reisverslag uit Koforidua, Ghana van Mascha Bessem - WaarBenJij.nu Tweede blog uit Ghana - Reisverslag uit Koforidua, Ghana van Mascha Bessem - WaarBenJij.nu

Tweede blog uit Ghana

Door: Mascha

Blijf op de hoogte en volg Mascha

04 Juli 2013 | Ghana, Koforidua

Dit is alweer mijn tweede blog! Ik heb een super week gehad. Alles hier is veel rustig. Iedereen doet zijn eigen ding zonder dat iemand er bovenop zit of zegt wat je moet doen. Het leven gaat hier van dag tot dag en dat bevalt me heel goed! Ik heb nou in de gaten hoe de weken hier gaan. Op maandag dinsdag en woensdag ga ik naar werk van 9 tot 2. Woensdag middag is de meeting voor de vrijwilligers van P-A. Op donderdag is outreach(wonden verzorgen op scholen) en beatmarket, ofterwijl sierradenmarkt in Koforidua. Op vrijdag is ook outreach en REIZEN! Dit weekend gaan we naar Ho. Op zaterdag gaan we de WLI falls bezoeken, wat een lange wandeling gaat worden. Op zondag gaan we naar een apenreservaat.


Op vrijdag zijn we na outreach naar Kokrobite vertrokken, we namen de tro. Het was goed te doen en was maar 11 cedi pp(ongeveer 5 euro) voor een 3 uur durende reis. "S acond aten we kip van de rise master. Dit was een man die een stand had vlakbij ons. Hij maakte heerlijke kip klaar met rijst. Die avond zijn we vroeg naar bed gegaan omdat we allemaal moe waren. De volgende dag zijn we met een groepje naar Accra gegaan om daar Fort Ussher en de vuurtoren te bezoeken. Fort Ussher was erg indrukwekkend. Het was een oude gevangenis maar tot 2001 hadden daar mensen in gezeten. Dat gaf echt een heel raar gevoel omdat het echt een bouwval was en erg cripy. We kregen een rondleiding van 3 cedi pp. We zagen ook the killerroom, de toiletten/gaten in de grond, klaslokalen, kerk en moskee, slavenmarkt en keuken. Daarna hebben we nog de vuurtoren beklommen en hadden mooi uitzicht over Accra alleen moest ik wel even slikken als ik op de astbest daken en houten hutjes neer keek die op instorten stonden. "S middags heb ik nog twee uur geslapen, je wordt hier namelijk heel snel moe. Ik heb vanacht namelijk ook 10 uur geslapen, van 21.30 tot 7.30, maar was om 12 uur alweer kapot en heb toen weer twee uur op bed gelegen. Maarja verder die avond in Accra was heel leuk! Er was een reggae feest in Big Milly's (resort waar we vaak waren om te relaxen). Ik heb daar nog hele aardige mensen ontmoet. Helaas niet veel gedanst want na twee minuten dansen stonden er 7 ghanesen om ons heen.. Op zondag in Kokrobite hebben we niet veel gedaan, beetje op het strand gelegen en van een sandwich in Big Milly's genoten. Die avond toen ik weer terug was bij mijn gastgezin heb ik mijn nieuwe kamergenoot Elyse Mccarthy van Canada welkom geheten. Heel aardig meisje en ik ben blij dat ik niet meer alleen ben.


Maandag de 1ste was een feestdag hier omdat dit de nationale bevrijdingsdag is van Ghana. Ik heb "s ochtends mijn was gedaan en een arobicworkout met Freda(dochter van gastmoeder). Om 12.15 zijn Elyse en ik met nog 3 vrijwilligers naar de Boti Falls gegaan. Dit zijn watervallen en daarnaast lag nog de Umbrellarock. Deze hebben we helaas niet kunnen bezoeken want omdat het een feestdag was, was het zo druk dat het ons in totaal 6 uur zou kosten. Toen we de Falls hadden gezien gingen we naar een plein waar een feest aan de gang was. Daar werden we zelf nog atractie want veel mensen wilde met ons op de foto. We deden zelfs nog een tv interview. "s Avonds gingen Elyse en ik met de familie mee naar een feest wat nog erg gezellig was. We hebben het niet laat gemaakt want de volgende dag was een werkdag.


Op dinsdag kreeg ik weer een nieuwe afdeling aangewezen op werk. Ik ging naar de Lying-in ward. Dit is voor vrouwen die net zijn bevallen van hun kind. Ik heb die dag vrouwen van de Labour ward naar onze ward gebracht, dit waren er een stuk of 5. Verder heb ik nog een nog met een meisje gespeeld maar na een half uur kwam een zuster naar mij toe dat het niet veilig was om te spelen, wat het wel was maar oke, maar helaas werd hierdoor het enige leuke aan werk van die dag geeindigd. Tussendoor probeerde ik nog te ontsnappen uit mijn afdeling dus ging naar de labourward omdat daar wat andere vrijwilligers waren. Een vrouw ging bevallen van een tweeling en net toen ze mocht gaan persen kwam een zuster van mijn afdeling binnen om mij terug te roepen :'''''''( Die ochtend toen ik iemand moest ophalen en even een kijkje nam in de kamer waar de vrouwen met weeen lagen, zag ik een vrouw schreewen en ik was de enige daar. Na 3 minuten kwam er iemand en toen ze haar benen open deed was het hoofdje al bijna helemaal te zien maar ik hoorde dat dat wel vaker gebeurde op die afdeling omdat de zusters gewend zijn aan schreewende vrouwen. In de middag zijn we naar een weeshuis gegaan met een paar vrwijliigers om daar met de kinderen te spelen.


Woensdag was een leuke dag op werk. Ik nam maar zelf het initiatief, omdat ik bijna genegeerd werd op mijn afdeling, om naar de specialcare room te gaan. Hier lagen de newborns die speciale hulp nodig hadden. Hier heb ik eerst wat patientfolder gelezen en heb daar wat vragen over gesteld. By the way, alles wordt daar handgeschreven dus daarom heb ik vaak niks te doen. Ik heb in die kamer ook nog bij een paar ingrepen mogen assisteren. Dat was heel interessant. Ik mocht deze ingrepen mee doen omdat ik de dokter kende, dat was namelijk Lucia, die mij op de vorige ward ook mee nam. Ik zag trouwens op die afdeling veel babies die te vroeg geboren waren. Eentje was pas 26 weken maar ook veel van 30. Ik las ook een folder van een baby die haar moeder is verloren tijdens de zwangerschap en dat was op 2 juli. Ik lag ook een folder van een baby waarbij de moeder al 6 kinderen had gekregen waarvan er 3 dood waren. Daarna heb ik nog een beetje door de gangen gelopen en de bloeddruk gemeten van een nieuwe patient.


Vandaag was een erg drukke dag. We zouden eerst outreach doen, dan naar de beatmarket, daarna internetcafe, eten in de stad en 's avonds nog naar 205 (bar waar alle vrijwilligers vaak afspreken) om afscheid te nemen van Jess. Outreach was erg leuk maar zwaar want we waren maar met zijn drieen terwijl we vorige week vrijdag nog met zijn 9e waren maar dit komt omdat veel medische vrijwilligers vertrokken zijn. Na outreach hadden we nog tijd om thuis wat te lunchen en we kregen yam, een typisch ghanees gerecht. Beatmarket was leuk om te zien en ik heb nog wat leuke souveniers gekocht. Ik kijk uit naar de pizza die we hierna gaan eten, eindelijk een beetje normaal eten. Ik zag trouwens nog toen we in de tro zaten naar outreach een geit overreden worden, dat was wel even schokerend want ik zag hem onder de taxi doorrollen! Hij leefde nog wel gelukkig.

Ik heb echt geen idee waarom mijn gastmoeder plastic over het eten heen legt, misschien om de hitte te bewaren. Ik zag haar het deze week nog een paar keer doen dus misschien ga ik er iets van zeggen.


Haha nee pap, heb mijn ring nog niet gebruikt. Hier op straat valt het allemaal wel mee :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Koforidua

Mascha

Na mijn geweldige avontuur in Ghana in 2013, is het de hoogste tijd voor een nieuwe reis. Deze keer wordt het Zuid-Amerika, namelijk PERU! Op redelijke korte termijn heb ik deze reis geboekt. Ik vertrek 28 augustus en blijf tot 20 september. Ik zal een medisch project gaan volgen via Vrijwillig Wereldwijd, bij een ziekenhuispost of mogelijks nog op een verloskundige afdeling. In de drie weekenden ga ik wat reizen met de andere vier vrijwilligers die dit termijn ook aanwezig zijn in Cusco (verblijfsplaats) en via Vrijwillig Wereldwijd hebben geboekt. Ik zal wekelijks een blog schrijven en deze online met jullie delen. Tot snel allemaal <3

Actief sinds 14 Aug. 2016
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 9007

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2016 - 25 Oktober 2016

India 2016

28 Augustus 2016 - 20 September 2016

Peru

22 Juni 2013 - 21 Augustus 2013

Ghana 2013

Landen bezocht: