Incredible India - Reisverslag uit Delhi, India van Mascha Bessem - WaarBenJij.nu Incredible India - Reisverslag uit Delhi, India van Mascha Bessem - WaarBenJij.nu

Incredible India

Door: Mascha

Blijf op de hoogte en volg Mascha

21 Oktober 2016 | India, Delhi

Dag allemaal,

Na in september een tijd in Peru te zijn geweest, zijn we alweer op pad voor een nieuw avontuur. Net voor mijn reis zijn we uitgenodigd door een vriendin uit India voor haar bruiloft.
Lorette werkte twee jaar geleden nog in hotel centraal in Den Bosch. Daar ontmoette ze Saariya, een leuke Indische meid die voor een stage bij Quintic in Nederland verbleef. Ze interesseerde zich in de Nederlandse cultuur en had hier veel vragen over. Uiteindelijk is ze bij Babs komen wonen voor een aantal weken. Op die manier hebben we haar goed leren kennen.
Ze had het al vaak over trouwen. In India is dit nog steeds in 90 procent van de gevallen een gearrangeerd huwelijk. Echter hebben de meeste vrouwen in India inspraak in de keuze. De vader van de bruid dient de familie goed te keuren.

Net terug uit Peru besloten we om deze trip te plannen. Ook al is reizen niet gratis helaas en was de voorbereidingstijd miniem. Maar geef nou toe, dit is toch once in a lifetime.

We vlogen op 16 oktober van Amsterdam naar Dubai. Een super fijne vlucht met Emirates. Wat een luxe aan boord en we kunnen maar weer zeggen dat we in de grootste airbus ter wereld hebben gezeten. Na een tussenstop van 4 uur zijn we doorgegaan naar New Delhi. Hier zijn we netjes opgehaald door een bus en guide om samen Delhi te verkennen.
Eerst hebben we de Indian Gate bezocht. Een groot monument om de oorlogsslachtoffers te herinneren. Een kolossaal gebouw van 46 meter hoog met eromheen verschillende planten. Op de muren zijn de namen van de slachtoffers gegraveerd. Bij deze plek merkte we al snel dat we niet alleen toeristen zijn in deze stad, maar ook een attractie. Mensen willen dat hun kinderen met je op de foto gaan of ze fotograveren je stiekem.

Na deze experience zijn we door gegaan naar de lotustempel. Dit is, zoals de naam al doet vermoeden, een gebouw in de vorm van een lotus. Het is een gebedsplaats voor alle religies. De enige regel is, is dat er gebeden wordt in stilte. Helaas hebben we deze niet van binnen kunnen bezichtigen aangezien hij op maandag gesloten is.

Vervolgens zijn we op verzoek naar een grote winkel gegaan. We hadden graag een markt willen bezoeken maar deze zijn in Delhi te massaal. In deze winkel had je toch de mogelijkheid om met bargenprijsen spullen aan te kopen. Maar eerst hebben we lekker gegeten in het restaurant boven deze winkel. We zijn allemaal erg fan van het naanbrood, dat zullen we deze week nog wel regelmatig eten. Verder is het belangrijk om eigenlijk elke maaltijd warm te nuttigen. Op deze manier heb je enige zekerheid in dat de bacteriën zijn gedood in het eten.
Wegens ons grote bezoek aan het restaurant en de winkel zij. We daarna niet meer in staat geweest om andere bezienswaardigheden te bezoeken. Dit ook mede omdat we nog een trip naar Agra van 4 uur voor de boeg hadden. Gelukkig heeft diezelfde chauffeur met zijn bus, alleen voor ons, ons gebracht.

Bij aankomst in het hotel bleken ze niet helemaal voorbereid op onze reservering. Uiteindelijk, na een uur, konden we toch onze kamers is en ons bed opzoeken.

De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om de TajMahal te bezoeken. Opnieuw hadden we een gids bij ons en dezelfde taxichauffeur als de dag ervoor. Deze hebben ons super begeleid. We waren optijd bij de Taj, na 20 minuten wachten mochten we naar binnen. We liepen door een tuin om vervolgens in de verte de Taj Mahal te zien. Wat een prachtgebouw is dat zeg! Zeker de titel van wereldwonder waard. De Taj Mahal is in 22 jaar gebouwd als mausoleum voor de derde vrouw van de koning in de zeventiende eeuw. De eerste en tweede vrouw van deze koning konden hem geen kinderen schenken, echter heeft deze vrouw hem 14 kinderen geschonken in 18 jaar. De geboorte van hun 14e kind werd haar fataal. Op haar sterfbed heeft de koning haar beloofd een mooie gedenkplaats te maken. We hebben er fijn rond gelopen. Deze plaats is voor 99,9 procent symmetrisch. Doordat we er vroeg waren, konden we mooi de glinstering op het gebouw zien door de weerkaatsing van zonnestralen. De Taj Mahal van binnen is ook wonderbaarlijk. Alles is gemaakt van marmer en de versiersels zijn erin geslepen. Prachtig mooi handwerk! De graftombes staan in het midden van een kleine en knuse ruimte met gebedsteksten op de muur.

Hierna hebben we even ontbeten en zijn we doorgegaan naar Agra ford. Dit is echt een immens groot rood ford, die twee keer is aangevallen. Niet heel gek dat het 95 jaar heeft geduurd voordat het af was. Vanbinnen zag het er weer erg mooi uit. Veel groene planten en gebouwen, gemaakt van marmer  waren hier te zien. Vanaf hier hadden we uitzicht op de Taj Mahal en de gangesrivier. Grappig is dat hier overal wilde parkietjes vliegen en er veel eekhoorntjes zijn.

Vervolgens hebben we onze weg terug naar Delhi vervolgd. Eenmaal daar aangekomen hebben we de presidents place bewonderd en zijn we vervolgens met een andere taxi naar Dehradun gegaan. Het fijne is dat iedereen hier ons graag wil helpen, zo ook met het regelen van vervoer of verblijfplaatsen. Dat maakt het allemaal een stuk gemakkelijker hier. In Dehradun zouden we pas na middernacht aankomen. Ondanks dit werden we fijn onthaald bij Saariya en haar familie. Het was erg fijn haar weer te zien na zo'n lange tijd. Ze vindt het zichtbaar erg leuk dat we speciaal voor haar bruiloft zijn gekomen. De volgende ochtend heeft ze ons meegenomen naar een kleermaker om voor iedereen een typische Indiase jurk laten maken. We maken veel indruk in deze buurt want we worden veel nagekeken. Daarna hebben we gedag gezegd tegen de familie van Saariya en hebben we ons ingechecht bij het hotel, een die de vader van Saariya heeft geregeld en betaald. In dit hotel moet je niet kijken naar de hygiënische aspecten en qualiteit van het matras maar we zijn blij dat we ergens veilig kunnen slapen. De service is hier wel prima. We hebben roomservice en kunnen onbeperkt water krijgen.

Ook hebben ze ons geholpen om op donderdag een taxi naar rishikesh te nemen. De chauffeur was opnieuw erg aardig en heeft ons in deze religieuze stad rondgeleid. Eerst hebben we een stuk van de gangesrivier bezocht. Deze heilige rivier voor de Hindoes ligt prachtig tussen de bergen. Het water is azuurblauw alhoewel het niet transparant is. In de rivier worden veel offers gebracht met bloemen en wierrook. Dit was mooi te zien bij onze volgende stop. We zijn namelijk met een motorboot naar de andere kant van de gangesrivier gegaan. Hier verkochten ze deze offers al. We bezochten twee erg mooie Hindoestaanse tempels en gebedstuinen. Na hier een rondje in te hebben gelopen, maakten we nog vrij spontaan een groot avondgebed mee. Een enorme groep mensen zaten of stonden te luisteren naar dit gebed. Dit was een speciale dag, er hing een fijne sfeer in de stad rishikesh. Niemand heeft zich hier ook maar een moment onveilig gevoeld. Op de terugweg was het wel oppassen dat er geen olifanten plots op de weg zouden staan maar deze zijn we (helaas) niet tegen gekomen.

Vandaag is de eerste dag van de trouwerij. In de middag begint de hennaceremonie. Vrouwen dragen geel en krijgen henna's. Daarna is er weer feest. Deze eerste dag is voor de familie en goede vrienden. We zijn allen erg benieuwd naar deze ceremonie. Jullie horen er in de volgende blog van. Die zal volledig in het teken staan van de bruiloft. Keep on reading!  Tot snel <3

Wist je dat..
.. Delhi al vier verschillende namen heeft gehad?!
.. Delhi 22 miljoen inwoners heeft?!
.. Er in Delhi 10 mensen per dag overlijden door verkeersongevallen?!
.. Er overal op straat koeien rondlopen?
.. Je je leven waagt in het verkeer?!
.. 1 euro 73 rupee is?!
.. Je moslims begroet met het woord adap in combinatie met een hand voor het hoofd?!
.. Naast Hindi, een groot deel van de bevolking een aardig woordje Engels spreekt?!
.. Een Hindoe eenmaal daags een willekeurige koe wat te eten geeft?
.. De koeien in de steden geen eigenaars hebben?
.. De "westerse" toiletten hier ingebouwde kraantjes hebben om je billen schoon te spuiten?!

• 21 Oktober 2016 - 14:10

Jolien:

Te gek verhaal weer Mas! Geniet ervan daar allemaal! xx Jolien

• 21 Oktober 2016 - 17:45

Oma Loes:

Lieverds wat een belevenissen en indrukken, geweldig levendig geschreven, ,zoals altijd, oma reist mee hoor!!!Blijf genieten, liefs, oma

• 22 Oktober 2016 - 00:41

Else-Marie:

Geweldig verslag Mas. Erg genoten van je verhaal. Ben zeer benieuwd naar de bruiloft.
    Genieten jullie er nog even van!!!
    XX Else-Marie