Tweede blog vanuit Cape Coast - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Mascha Bessem - WaarBenJij.nu Tweede blog vanuit Cape Coast - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Mascha Bessem - WaarBenJij.nu

Tweede blog vanuit Cape Coast

Door: Mascha

Blijf op de hoogte en volg Mascha

08 Augustus 2013 | Ghana, Cape Coast

Nog 13 daagjes en dan vlieg ik weer terug! Ik wil heel graag weer naar huis maar heb het aan de andere kant wel heel erg naar mijn zin. Het zou zo fijn zijn om gewoon een weekendje terug te kunnen naar nederland en dan weer naar Ghana. Deze week was behoorlijk zwaar, meer daarover vertel ik na mijn verhaal over dit weekend.


Op vrijdag op werk nam ik een beetje de leiding over Primary class 2, de kinderen rond de 7 jaar. De lerares was niet aanwezig dus ze waren op zichzelf aangewezen. Ze vroegen om een quiz dus ik schreef wat rekensommen op het bord die ze moesten maken. Allemaal deden ze het erg goed. Ik speelde ook het spel concentration concentration met ze wat ze erg leuk vonden. Verder heb ik niet veel gedaan want in de ochtend hadden de kinderen ook Worship, waarin ze bidden voor god. Ik heb wel nog een kind op de ghaneese manier gedragen. Het kind zit dan op je rug en zit vastgebonden om je middel met een doek(ook hier heb ik foto's van :)). Ik stopte werk om 1 uur om te kunnen skypen in de stad. Daarna nog langs de Projects-Abroad office geweest om wat spullen op te halen die ik nodig had voor het lesgeven dat ik deze week van plan was. 'S avonds zijn we naar Oasis geweest voor een goed feestje! Heb van 10 tot 3 non-stop op de dansvloeg gestaan en was om 3.30 thuis. Op zaterdag nam ik een luierdag. Ik had maar 3.5 uur geslapen omdat ik om 7 uur aan het ontbijt moest zitten. Die ochtend en middag heb ik eigenlijk alleen mijn was gedaan en een uitgebreide bucketshower genomen, voor zover dat kan. 'S middags ook nog even wat bijgeslapen.Na het avondeten zjin we weer terug naar Oasis gegaan, dit was rond een uur of 20.00 uur. Ik bezocht van te voren een vriend van mij die op het strand woont en daar zijn winkel heeft. Het is zegmaar een houten hutje, van 2 bij 3, die hij bezit. Zijn winkel is ongeveer 2 bij 2. Hij wilde me zijn appartement laten zien en ik was benieuwd hoe die er uit zag. Het was niet wat ik verwachtte. Hij opende een deur in zijn winkel naar een kamer van 2 bij 1. Hij liet me vol trots zijn bed/deken op de grond en houten krukje zien dat hij bezat. DIt was behoorlijk shockend omdat hij echt bijna niks bezat. Ik ben van plan om 15 geluktpoppetjes, die mijn Oom voor me gemaakt had, aan hem te geven zodat hij ze kan verkopen en iets mee kan verdienen. Daarna om 21.00 uur startte er een show in Oasis met Afrikaanse dans, drums en zang. Omdat we zo moe waren besloten we om 21.30 uur te gaan. Zondag had ik om 10.30 uur met twee meisjes van Koforidua afgesproken die mijn regenjas bij zich hadden die ik was vergeten. Ze waren voor dat weekend in Cape Coast. Daarna heb ik nog wat shops bezocht en goede souverniers gekocht! Vervolgens nog lekker het stand bezocht met mijn huisgenoten en daarna naar huis gegaan om te eten. We aten Jollof Rice:). DIe avond niet veel bijzonders gedaan.


Op maandag begon ik de week erg enthousiast omdat ik een heel lesgeef programma had opgezet. Ik ging met de kinderen van Primary 1,2 en 3 (dus tussen de 6 en 9 jaar) maskers maken. Ik stond wat vroeger op dan normaal, 6.15 uur, zodat ik om 7.30 uur op werk kon zijn om mijn les voor te bereiden. Echter moest ik wachten tot 9 uur om met mijn activiteit te beginnen. Het was behoorlijk vermoeiend omdat de kinderen zo enthousiast waren en ik het in 3 verschillende klassen moest opbouwen. Ik was om 2 uur klaar maar besloot tot 3 uur op school te blijven zodat ik met de schoolbus naar huis kon. Hij deed alle kinderen eerst dus ik was om 3.45 uur pas thuis. Ik had maar 5 minuten thuis om geld te pakken en toen moest ik alweer naar de P-A office om een weegschaal op te halen voor de activiteit van de volgende dag. Dit was ook erg vermoeiend omdat het 40 minuten lopen was. Ik was dus uiteindelijk heel erg moe aan het einde.


Dinsdag ging ik de First Aid Kit aan de kinderen uitleggen. Omdat ik in het ziekenhuis heb gewerkt en veel outreaches heb gedaan was dat nu een makkie en ik wilde de kinderen wat bijbrengen over wondenverzorging. Aan de hand van een wordweb en de spullen in de kit, liet ik ze zien wat wat was en waar je het voor gebruikt. Ze vonden het heel interessant en luisterde vol intresse. Daarna ging ik een zogenaamde kleine wond op het been van een van de kinderen genezen zodat ze het ook werkelijk zagen. Hetzelfde deed ik met een zogenaamd grotere wond op de arm waar ook verband om heen moest. Dit liet ik de kinderen ook zelf proberen. Daarna hadden we nog wat praktische oefeningetjes in dit thema om te doen. Zo ging 1 groep de BMI berekenen, een andere de tempratuur, weer een ander keek in de kit, groep 4 bekeek de wordweb en ik had ook nog een puzzel van een skelet van de office geleend. Ik vond deze les erg leuk om te geven en zelfs de leraressen vonden het erg interessant. 'S avonds was crazy night dus we gingen weer naar de P-A office. We hadden een spelletjes avond en het was erg gezellig. Volgende week worden er pannenkoeken gebakken en film gekeken.


Toen ik gisteren naar werk liep hoorde ik opeens allemaal kinderen mijn naam roepen en toen ik omkeek zag ik de schoolbus. Ik vroeg hem om te stoppen zodat ik mee kon rijden in plaats van de normale 20 minuten te lopen. Het was een behoorlijk heftige dag op werk. In de ochtend gingen ze zoals gewoonlijk bidden buiten en liedjes zingen. De oudere kinderen moesten daarna buiten blijven staan om wat bijbelstukken op te noemen. De directriece stond heel intimiderend naas hun met een keen, een stok waarmee de kinderen geslagen worden bij slecht gedrag. De drie kinderen die uit werden gekozen, waren veel te bang om iets te zeggen en werden dus behoorlijk vaak en hard geslagen. Twee waren erg van slag en moesten huilen. De directriece probeerde daarna nog de hele groep te intimideren. Want gisteren toen ik les gaf in class 3 hoorde ik een kind schreeuwen en huilen en ik zag de directriece met handschoenen aan iets in haar anus stoppen. Ik dacht eerst dat het medicijnen waren ofzo. Maar toen ik hoorde dat ze zei dat ze dat deed als straf en dat als de kinderen zich opnieuw ''slecht' zouden gedragen, ze het niet alleen aan de achterkant, maar ook in de voorkant zou stoppen was ik behoorlijk geschrokken. Dit maakte me behoorlijk misselijk en ik vond het moeilijk om te blijven kijken hoe de kinderen aangesproken werden. Later die ochtend kwam ze nog naar me toe om te vragen hoe we slecht gedrag in nederland zouden behandelen en ik vertelde haar dat ze dan meestal strafwerk krijgen of buiten de klas werden gezet maar dat ik denk dat het beter is om de nadruk op het goede gedrag te leggen. Zij was van mening dat het gebruiken van de keen een goede manier was. Ik had trouwens die ochtend van haar een shirt gekregen van de school waar ik erg blij mee was. Ik vertrok behoorlijk vroeg van werk, om 12.30, omdat ik helemaal kapot was. De afgelopen 3 dagen waren me denk ik toch iets te zwaar qua inspanning. Ik had een groot doek meegenomen om wat spelletjes buiten mee te doen maar dit heb ik uiteindelijk maar met een klas gedaan omdat ik zo moe was. Thuis heb ik voor twee uur geslapen totdat ik wakker werd gebeld door een vriendin van Koforidua die aan het reizen was met nog iemand anders. Ik weest dat ze ook nog Cape Coast gingen bezoeken en we haddden afgesproken elkaar dan nog even te meeten. Ik sprak met ze af in Oasis waar ze verbleven. Toen ik daar aan kwam hadden ze een late lunch en we kletste wat bij. 'S avonds nog een beetje in de stad rondgelopen en uiteten geweest wat erg gezellig was. Daarna afscheid genomen en ben ik naar huis gegaan.

Vandaag is een feestdag dus was mijn school/creche gesloten. Even wat tijd om op te laden. Het was erg zonnig in de ochtend dus besloten maar snel naar het strand te gaan voordat de wolken er misschien waren. Om 10 uur lagen we al lekker aan het strand en het was erg goed weer. Ik besloot nog even te kijken of mijn twee vriendinnen van Kof nog in Oasis waren, en inderdaad daar waren ze nog. Ik vroeg of ze met ons mee wouden komen naar het strand en ze hielden ons gezelschap. Rond 12.30 uur gingen we met zijn allen lunchen en daarna zijn er nog een paar, waaronder ik, terug naar het stand gegaan en van de laatste zonnestralen genoten voordat het strand bedekt zou zijn met schaduw. Ik hoorde ook nog dat er wat mensen van de Koforidua groep dit weekend naar Cape Coast komen, wat erg leuk is voor de vrijdagavond in Oasis, heb er zin in! Morgen ga ik denk ik niet te veel uitvoeren op werk, misschien de kok weer meehelpen, zodat ik genoeg energie heb voor de avond.

Dit weekend wil ik waarschijnlijk naar kakum national park om the canapy walk en een hikingtour te doen. Verder ben ik voor zaterdag uitgenodigd voor een Poolparty in Accra in een huis van een vriend hier. Een andere vrijwilliger vond het een leuk idee om mee te gaan maar ik ben er nog niet zeker van. Verder heb ik dit weekend niet echt veel gepland, hopelijk word het zonnig, net zoals vandaag.

Zie jullie snel allemaal weer en bedankt voor de lieve reacties!

Liefs Mas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Cape Coast

Mascha

Na mijn geweldige avontuur in Ghana in 2013, is het de hoogste tijd voor een nieuwe reis. Deze keer wordt het Zuid-Amerika, namelijk PERU! Op redelijke korte termijn heb ik deze reis geboekt. Ik vertrek 28 augustus en blijf tot 20 september. Ik zal een medisch project gaan volgen via Vrijwillig Wereldwijd, bij een ziekenhuispost of mogelijks nog op een verloskundige afdeling. In de drie weekenden ga ik wat reizen met de andere vier vrijwilligers die dit termijn ook aanwezig zijn in Cusco (verblijfsplaats) en via Vrijwillig Wereldwijd hebben geboekt. Ik zal wekelijks een blog schrijven en deze online met jullie delen. Tot snel allemaal <3

Actief sinds 14 Aug. 2016
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 9034

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2016 - 25 Oktober 2016

India 2016

28 Augustus 2016 - 20 September 2016

Peru

22 Juni 2013 - 21 Augustus 2013

Ghana 2013

Landen bezocht: