Alweer bijna voor 4 weken weg van huis - Reisverslag uit Koforidua, Ghana van Mascha Bessem - WaarBenJij.nu Alweer bijna voor 4 weken weg van huis - Reisverslag uit Koforidua, Ghana van Mascha Bessem - WaarBenJij.nu

Alweer bijna voor 4 weken weg van huis

Door: Mascha

Blijf op de hoogte en volg Mascha

18 Juli 2013 | Ghana, Koforidua

Wat gaat de tijd snel hier, ben al bijna 4 weken van huis! Zou hier nog wel voor een paar jaar kunnen blijven denk ik. Leven is een stuk relaxeder en de mensen vriendelijker en gastvrij.

Vorige week vrijdag zoals gewoonlijk weer naar outreach geweest. Was er leuk en het spelen met de kinderen na wonddressing was geweldig. Daarna ging iedereen hun spullen pakken voor het weekend naar kumasi. De trip naar kumasi ging verbazingwekkend goed dit keer. We hadden snel een goede tro te pakken en het duurde ons ongeveer 3 uur om er te komen, wat behoorlijk snel is. We sliepen weer met zijn tweeen op een kamer en ik deelde mijne weer met Elyse. 'S avonds gingen we lekker in Kumasi eten bij Vic Baboo's Cafe. Dit was er lekker. Ik bestelde een hamburger en dit vlees zag er eindelijk een beetje normaal uit. Ik denk dat dat het eerste stukje vlees was dat ik at in Ghana. We aten niet met de hele groep daar, maar 4 van ons eigenlijk. De overige 6 gingen naar een nachtclub om daar te eten en feesten. Omdat we erg moe waren gingen we na het eten gelijk terug naar het hotel om te slapen. Zaterdag was een behoorlijk heftige dag in Kumasi. Ik heb heel veel armoede gezien op onze weg naar de dierentuin. In de dierentuin werd het niet veel beter. We zagen een babyolifantje in een hok zonder zijn mama en we konden het gewoon aanraken en voeren wat je in een normale dierentuin niet zou kunnen. De hokken van de apen zagen er ook heel slecht en klein uit. Een aap had ook een hele grote tumor en een andere was erg agressief. Er was ook een grote hyena in een erg klein hokje. Het was allemaal behoorlijk depremerend om te zien. Na de dierentuin gingen we door naar de Manhyia Palace. Dit was een museum over de geschiedenis van de Acanty mensen. Deze mensen hebben een bepaalde cultuur en leven in Kumasi (voor meer info kun je googlen). Vervolgens nog naar het National Cultural Centre geweest. Dit was een soort markt waar ze allemaal typisch ghaneese spullen verkochten. Hier heb ik nog twee schilderen gekocht voor in mijn nieuwe kamer. Onderweg hiernaartoe probeerde een groepje jongens ons nog te bestelen. Ze probeerde Elyse' handtas te pakken en ik had mijn camera in mijn hand die ze eruit probeerde te trekken. Gelukkig hadden we onze spullen goed vast en was er niks aan de hand. Na de Cultural Centre gingen we nog even naar de Kejetia Market, de grootste open markt van heel west afrika. Ik vond dit helemaal niet leuk. Het was er veel te masaal en het armoedeniveau was er weer erg hoog. Na een half uur zijn we dus ook weg gegaan. 'S avonds zijn we met de hele groep bij Vic Baboo's uiteten geweest, was erg gezellig. Daarna bij ons hotel wat drankjes gedaan en vervolgens ben ik nog met 3 andere vrijwilligers naar Vienna City, een nachtclub, gegaan. Daar hebben we tot 4.30 gedanst, gebiljard en praatjes gemaakt met ghanezen. De volgende dag tot 11.30 uitgeslapen. De helft van de groep was alweer vertrokken en met de andere helft gingen we lunchen. We hadden een goede Eggsandwich voor 1 cedi, erg goedkoop dus. Daarna gingen we weer met de tro terug naar Koforidua. Toen we thuis waren moest ik me klaarmaken voor werk. Ik ging namelijk een nachtshift toen. Dit was behoorlijk zwaar maar heb toch nog 4 uur kunnen slapen omdat er in die uren niet veel te doen was. Ik heb die nacht 2 keizersnedes en 2 gewone bevallingen gezien, dus het was nog behoorlijk druk.

Op maandag heb ik nog van 9 tot 13.30 geslapen. Daara nog de stad in gegaan maar het regende behoorlijk hard. 'S avonds lekker uiteten geweest.

Op dinsdag heb ik 's ochtends lekker lang in bed kunnen blijven liggen. Ik ging namelijk een afternoon shift doen, wat me wel fijner leek na een nachtshift. 'S ochtends heb ik mijn was kunnen doen en daarna liep ik naar de stad om Freda en Freeman te bezoeken. Samen met Freda heb ik een stof gekocht om een ghaneese jurk van de maken. Daarna gingen we gelijk naar de naaister om hem te laten maken. Op werk was het behoorlijk saai en ik had niet zoveel zin dus zei ik dat ik hoofdpijn had en naar huis wilde. Dat was geen probleem, op sommige dagen met sommige zuster boeit het ze helemaal niks wat je doet en zetten ze je helemaal niet in. Nog even langs Freda en Freeman geweest en vervolgens weer terug gelopen, dit duurt ongeveer 30 min. 'S avonds heerlijke Jollof rijst gegeten thuis.

Woensdag heb ik maar weer een ochtenddienst gedaan. Ik mocht heel veel doen die dag. Zo mocht ik 2 babies naar de special care room brengen die uit een keizersnede waren geboren en ik mocht de hele procedure met de babies doen. Ook moest ik de moeders die een keizersnede hadden ondergaan naar de lying-in ward brengen om te herstellen. Ook moest ik wat medichijnen voor patienten ophalen en nog veel meer dingen. Ik heb maar 1 keizersnede gezien maar dat vond ik niet zo erg want ik had een prima dag gehad. 'S middags voor lunch mango, ananas en coconoot gegeten, was erg lekker. Daarna naar 205 gegaan voor een meeting. Was erg gezellig daar. Ik was eigelijk van plan om mijn laatste twee weekenden in Koforidua te blijven en niet te reizen. Plannen zijn gewijzigd, ik ga toch beide weekenden mee! Dit weekend gaan we naar Ada Foah wat er SUPER uitziet. Hier kunnen we lekker relaxen op het strand, misschien een zeilboot huren, lekker eten en drumlessen krijgen. Volgend weekend hebben we ook al geboekd, dan gaan we naar Cape Coast met heel de groep. Omdat ik van plan was om die maandag voor mijn tweede deel van mijn trip naar Cape Coast te gaan, heb ik besloten om gelijk al mijn spullen op vrijdag mee te nemen en daar te blijven. Dat betekend dat ik vanaf morgen nog maar een week in Koforidua ben :(.

Vandaag ben ik 's ochtends weer naar outreach gegaan, was weer goed. Daarna in de stad mijn jurk opgehaald! Hij is super! Straks weer eten in de stad, alleen we moeten even een nieuwe plek verzinnen om eten te scoren, de frietjes, gefrietuurde kip, jollof rice en burgers heb ik nu wel gezien.

Ik heb erg veel zin in dit weekend, foto's op internet zagen er erg goed uit dus ga er lekker genieten. Spreek jullie volgende week weer.

Liefs Mascha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Koforidua

Mascha

Na mijn geweldige avontuur in Ghana in 2013, is het de hoogste tijd voor een nieuwe reis. Deze keer wordt het Zuid-Amerika, namelijk PERU! Op redelijke korte termijn heb ik deze reis geboekt. Ik vertrek 28 augustus en blijf tot 20 september. Ik zal een medisch project gaan volgen via Vrijwillig Wereldwijd, bij een ziekenhuispost of mogelijks nog op een verloskundige afdeling. In de drie weekenden ga ik wat reizen met de andere vier vrijwilligers die dit termijn ook aanwezig zijn in Cusco (verblijfsplaats) en via Vrijwillig Wereldwijd hebben geboekt. Ik zal wekelijks een blog schrijven en deze online met jullie delen. Tot snel allemaal <3

Actief sinds 14 Aug. 2016
Verslag gelezen: 107
Totaal aantal bezoekers 9022

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2016 - 25 Oktober 2016

India 2016

28 Augustus 2016 - 20 September 2016

Peru

22 Juni 2013 - 21 Augustus 2013

Ghana 2013

Landen bezocht: